Far-awayNZ.reismee.nl

vervolg 20

Vrijdag 24 okt. De laatste dag in Nieuw Zeeland. Het weer was winderig en fris dus we besloten naar het museum te gaan dat naast de Botanische tuin ligt. Het museum op zich al een prachtig oud gebouw wat gespaard is gebleven. Het vertelde in fases het ontstaan van NZ Hoe de maori's vroeger leefden en hadden het dmv poppen realistisch weergegeven. Ook oude foto's van o.a. eeste Europeanen die het land overnamen. Er waren 3 etages. Ook hadden ze een 19 eeuws straatje nagebouwd met allerlei geluiden van destijds zoals hoefgetrappel enz.. Het was net een country en western stadje alleen konden we de saloon niet vinden;) Een bijzonder echtpaar heeft tijdens hun leven een verzameling schelpen aangelegd waaronder heeeeeel veel Paua schelpen.  (Kleurige parlemour) Ze vonden het zo mooi dat ze het hele huis er mee versierd hebben. Hierdoor waren ze beroemd geworden en was het een toeristische atractie. Zelfs onderscheiden door Queen Elizabeth. Om jullie een impressie te geven hebben we er een foto van gemaakt. Zet je zonnebril maar vast op! In de middag gingen we een gedeelte van de stad door met een historisch trammetje uit 1921. De bestuurster was in stijl gekleed. We reden ook langs oude gebouwen die helaas in de steigers stonden,  maar nog wel gerestaureerd konden worden. Veel van de binnenstad is verloren gegaan en de opbouw zal nog jaren in beslag nemen. Terug in de gevangenis een leuk stel gevraagd of ze met ons een potje wilden kaarten.  Ze hadden het snel door, maar wij hebben gewonnen.