Far-awayNZ.reismee.nl

vervolg 16

Zondag 19 okt. De wekker ging weer vroeg. Om kwart voor 7 werden we opgehaald voor een dagtocht Milford Sound. (Fjorden) Het was prachtigweer wat aan de westkust niet vaak gebeurd. We boffen er maar weer mee. De bustocht was heen en terug 600 km! Totaal hebven we 10 uur in de bus gezeten. Daarna een 2 uur durende bootreis door de fjorden tot aan de Tasmaanse zee. Het is niet te beschrijven hie mooi deze reis was. Onderweg zeehondjes gezien die lagen te zonnen op een rots. Vele watervallen en kans om dolfijnen te zien, maar helaas vandaag niet. Wel heeeeeeel in de verte een broedende pinguïn. Dat zag en zei de kapitein tenminste. We zagen wat bewegen, iets zwarts en wits, maar had ook een stinkdier kunnen zijn;) Na de boottocht weer terug naar Queenstown, weer 5 uur, maar wel door prachtig landschap. Na thuiskomst ergens wat gaan eten, was inmiddels acht uur en hebben Indiaas gegeten. Lekker hot. Daarna als een blok in slaap gevallen.

Maandag 20 okt. We moesten ( weer) vroeg op om de bus van 7 45 te halen naar Clyde. Moesten eerst nog 25 min lopen naar bushalte en koud....Na anderhalf uur werden we in Clyde afgezet waar Pearl ons op stond te wachten. We hadden een volle agenda want we zouden dezelfde middag naar Makkarora gaan. Pearl's zus June had haar vakantiehuis ter beschikking gesteld voor een overnachting. Een huis met old school inrichting in the middle of nowhere. Afgesloten van de buitenwereld en dus ook internet/bellen. Wij zijn hier heengegaan voor de spannende dag van morgen.

vervolg 17b

De tocht met de Jetboat was een sensatie. Pearl stond ons bij de finish op te wachten. We reden gelijk door naar Clyde want we hadden nog iets leuks op ons programma staan. Pearl had theaterkaartjes geregeld over de ups en downs van het grootouderschap, maar dan in een komedie. Hilarisch, de zaal was afgeladen en we hebben heerlijk gelachen. Ter afscheid, onze laatste avond bij Pearl, een bezoek aan de pub voor een wijntje. Daarna naar ons mandje want de luiken vielen na deze lange dag bijna dicht.

vervolg 17

Eerst willen wij de meekijk vrienden bedanken voor het schenken van fotoruimte. Hiermee komen we er wel mee door. Super.

Dinsdag 21 okt. Heerlijk geslapen in het vakantiehuisje dankzij de elektrische deken. Het had die nacht gesneeuwd in de bergen en was goed te voelen brrrrrr. Vandaag gaan we de Siberian vallei experiance doen. Wandelroute van ongeveer 3 uur waar auto's niet kunnen komen. We gaan met een helikopter! Jaja hoe ouder hoe gekker want terug komen we met een Jetboat. Kikke. Aangekomen bij de start was er nog een Nederlands stelletje wat ook meeging. We starten met een rondvlucht van 45 minuten over de bergen van Makkarora waar net verse sneeuw op was gevallen. Daarna afgezet in de vallei om onze wandel track te gaan beginnen. Veel klimmen en klauteren omdat er wat bomen waren omgevallen. Met de andere wandelaars een mooi plekje uitgezocht om onze boterhammen te nuttigen. Leuke mensen uit Sommelsdijk. Nu de aanlegplaats zoeken voor onze terugtocht met de brullende Jetboat.

vervolg 15 b

Na de gondola zijn we naar de Jetboat experiance en de Bungy jump geweest. Machtig om te zien. Vooral de Bungy jump brug. Hier is het uitgevonden door 2 heren in 1988. Zullen we of zullen we niet? Pearl heeft ons daarna afgezet bij ons onderkomen de Butterfly lodge. Hier blijven we 2 nachten. Weer een prachtige locatie aan de baai van het Wakatipu meer. Nu zijn wij de lucky Devils. 'S avonds naar een pub voor een drankje;) en een gezellige club dames uit Timaru ontmoet. Contact maken gaat hier heel gemakkelijk. De mensen zijn open en spontaan. Daar kunnen sommige nog wat van leren. Terug naar de Butterfly en puffend en zwetend de heuvel beklommen. Stevige kuiten als we terug komen hoor, maar je moet wat overhebben voor een mooi uitzicht. We hadden zin om een potje te kaarten, maar hier geen klaverjassers natuurlijk. Even kijken wie we kunnen strikken. Een Franse jongen en Brits meisje durfden het wel aan. (Ze kennen ons nog niet natuurlijk) Het werd Canasta. Leuk spel wat je met 4 personen kunt spelen. We konden het niet te laat maken want half 6 ging de wekker voor onze trip naar de Milford Sound. (De fjorden van de westkust)

vervolg 15

Zaterdag 18 okt. Vandaag naar Queenstown en kijken wat we daar kunnen beleven. We gingen vooraf naar een plaatsje genaamd Arrowtown. Alsof de tijd stil had gestaan. We vonden een ouderwets snoepwinkel waar je de eigengemaakte Fudge/ soort toffee mochten proeven. Daar zeggen we natuurlijk geen nee tegen. Aan de overkant een oud postkantoor die we op de foto moesten nemen.

Gebruik makend van deze gelegenheid nog even langs bij een stel oude vrienden van Nederlandse afkomst. Zij zijn ruim 50 jaar geleden geëmigreerd van uit de Achterhoek. In Queenstown op de heuvel hebben zij een mooi huis met een schitterend uitzicht over de baai. Lucky Devils!. Na een hartelijk ontvangst met koffie en ontbijtkoek, home made natuurlijk, wilden we naar de gondola/kabelbaan om de stad van boven te bekijken. Helaas begon het dicht te trekken en voor de eerste keer liepen we in de regen. Hebben we dat tenminste ook gehad. Toch de gondola genomen waar we in het restaurant boven de lunch konden gebruiken. Zagen niet veel, maar het eten was verrukkelijk.

vervolg 14

Vrijdag 17 okt. Wezen lunchen bij June en haar man Dave, de zus van Pearl. Ook haar broer Ian was op de lunch afgekomen. De dames hadden zich uitgesloofd en was weer gezellig. De middag hebben we rustig aan gedaan door de omgeving per auto te verkennen. Zijn naar een uitkijkpunt geweest waar wij uitzicht hadden op Clyde en Alexandra.

We hebben het graf van Pearl's echtgenoot Jan bezocht die vorig jaar overleden is.

We hoefden niet meer te eten want de lunch was meer dan genoeg dus een crumpet/soort beschuitbol in de toaster was voldoende. S' avonds even kennis gemaakt met de buren. Een leuk jong stel waar Pearl Pearl steun aan heeft. Op de veranda wat gedronken. Net op tijd terug bij Pearl want het begon een partij te gieten. De rest van de avond door gebracht met kaartspelen Canasta.

vervolg 13b

Net voor wij afscheid wilden nemen liet Bob ons een bijzondere manier van sloffen maken zien. Met wat schapenwol en zeepsop vormde hij dmv een sjabloon van zijn voetafdruk een soort slipper.. Zo maakte hij ook zijn hoeden en petten. Over creatief gesproken.

vervolg 13

Donderdag 16 okt. We moesten eerst naar het informatiecentrum in Alexandra zijn om onze bezig was.eiten en busreizen vast te leggen.Daarna beacht Pearl ons naar de oude spoorweg/ railtrail die in 1902 aangelegd is, maar inmiddels opgeheven. Er zijn nog 2 tunnels en een paar bruggen overgebleven en daar zijn wij naar toe gewandeld Pikdonker die tunnels , maar gelukkig had Pearl een zaklamp meegenomen. Het was een beetje een grijze dag maar bleek prima wandelweer te zijn. Voor de lunch hadden we sandwiches en fruit meegenomen. Alleen de vogels waren te horen en verder stilte, heerlijk. Het was verder dan we dachten en moesten nog terug. Alles bij elkaar zo'n 15 km gelopen. Terug naar de auto en even gestopt bij de eerste en enige gelegenheid om iets te drinken. Daar hadden ze heerlijk gebak en alles home made. We gingen voor de carrot cake/wortel noten taart. Zag er goed uit en smaakte nog beter. De lekkerste ooit. Pearl wilde ons ook een mooie tuin laten zien van een bijzondere man. Hij leek op Anton Heijboer. Prachtige man en iedereen wordt met een hug/knuffel begroet. Zo"n relaxt type. We mochten zijn tuin bewonderen en fotoboeken inkijken. In een bijgebouw had hij zijn doodskist alvast klaar gezet met een mooie tekst erbij. Zie foto. Hij vertelde ook dat zijn grafsteen ook gereed was met een fles whisky erbij. Niet voor hemzelf, maar voor degene die hem de laatste eer komen bewijzen.