Far-awayNZ.reismee.nl

vervolg 12

Wij hopen alle foto's weer op de blog te zetten. Is even wat werk, maar wij vinden jullie commentaar zo leuk. Bedankt Babs en Astrid voor de extra fotoruimte. Het moet nu zeker lukken alle foto's er weer op te krijgen. Dinsdag 14 okt. Na een lange maar mooie busreis naar Wanaka op zoek naar ons onderkomen met de leuke naam: Wanakabakpaka. Schitterend gelegen aan het Wanakameer van 50 km lang. Het meer had alle kleuren blauw die je maar kunt bedenken.De locatie kon niet beter en gold ook voor de accomodatie zelf. Schoon en netjes. We kwamen " oude" bekenden tegen van eerdere overnachtingen en hebben een gezellige avond met hen doorgebracht. Onze Pearl(Anja's vriendin) zou ons de volgende ochtend ophalen voor een verblijf in haar huis in het plaatsje Clyde in centraal Otago. We hebben deze dag doorgebracht met een wandeling over de berg mt Iron waarbij we een prachtig uitzicht over de stad Clyde hadden.Daarna door naar een oud mijnwerkers cafe in wild west stijl. Het gebouw is nog origineel en stamt uit 1863 en de mijnschacht is bewaard gebleven. Na een autorit van 90 minuten eindelijk aangekomen bij Pearl's huis schitterend gelegen tussen de bergen. Er stond ons een heerlijke vegetarische oven maaltijd te wachten.Wat worden we toch verwend. Zijn benieuwd wat we morgen gaan doen.

vervolg 11

Maandag 13 oktober. Vanmorgen vroeg opgestaan voor een hekikoptervkucht naar de gletsjer Frans Joseph. Helaas was eerste vlucht volgeboekt dus een optie op de tweede vlucht genomen. Zou kwart voor 12 vertrekken. Om 11.00 uur bij de incheckbalie aangekomen kregen we te horen dat de vlucht geannuleerd was vanwege de bewolking. Hmmmmm wat nu. Wij hadden er ons zo op verheugd. Alternatief was een 3 uur durende tocht te voet onder leiding van een gids. Hij kon ons tot het begin van de gletsjer begeleiden. Wat een goede keus omdat hij veel te vertellen had over de omgeving en de gletsjer zelf. We hebben onderweg een kea (soort papegaai) gespot. Zelfs wilde orchideeën groeiden in het tropische bos. De gids had duidelijk veel verstand van de flora en fauna. Na de inspanningen hadden onze spieren een heerlijk warm bad verdiend. Even verder op konden wij gebruik maken van de hot springs/warme bronbaden. Heerlijk soezelig naar onze kamer en klaar voor de nacht. Moeten vroeg op voor onze lange busreis naar Wanaka.

vervolg 10

Zaterdag 11 okt. Vanmorgen naar de pub. Niet voor een drankje maar ontbijt. We waren van plan de rivertrack te lopen en dachten de ingang gevonden te hebben. Erg donker hier dachten wij, maar gelukkig had Irma een zaklamp meegenomen. De ruimte werd steeds kleiner en lager en vonden het well erg vreemd. Bleek het een glow worm/glimworm grot te zijn. Haha. Wij er weer uit. Irma had het al benauwd. Op zoek naar onze wandelroute en gevonden. Gewoon schuin tegenover de pub notabene. Het weer zat ons weer mee terwijl het hier veel regent. Het bleek een pittige wandeling te zijn, maar de moeite waard. De bomen hadden door een flinke storm schade opgelopen of omgewaaid waardoor wij soms moesten klimmen en klauteren om de track te volgen. Ruim 3 uur onderweg kwamen we uit bij de Punakaiki rivier waar wij overheen moesten dmv een swing bridge/hangbrug. Prachtige foto's onderweg gemaakt van uitzichten die je alleen in tijdschriften ziet. In de rivier ons waterflesje gevuld met heerlijk helder bergwater en dat smaakt. Terug naar de pub voor een glaasje wijn. We moeten blijven drinken natuurlijk. Voor de namiddag hadden we een afspraak gemaakt met Sofie voor een horsewagon ride/paard en wagentocht van twee en half uur over het strand. Onderweg ergens stoppen om vuurtje te stoken voor een kop thee en brood aan een stokkie. Sofie had brooddeeg voor ons gemaakt. Wat een leuk idee. De hond Pearl ging ook mee. We hebben op het strand naar greenstone/jade gezocht , maar helaas niets gevonden. Al met al een leuke belevenis al was het wel koud. Snotneuzen en koude handen. Gauw naar de pub voor warme chocolademelk. Sofie ging met ons mee waar we de foto's konden bekijken. Morgen gaan we dit paradijs Weer verlaten op weg naar de gletsjers.

vervolg 9

Vrijdag 10 okt. Vanmorgen om 07.15 met bus richting Punakaiki vertrokken. Een prachtige rit van vier en half uur met een koffiestop. We zijn benieuwd waar we nu terecht komen. In eerste instantie was het een beachhostel met pipi langkous kleuren. Zag er gezellig uit. De manager had voor ons iets anders bedacht omdat het hoofdgebouw vol zat. oohhhh als dat maar goed gaat dachten wij.Het blijkt een soort chalet te zijn waar wij het rijk alleen hebben en 2 minuten lopen van hoofdgebouw waar wij nog steeds welkom zijn voor gezelschap Aan de andere zijde een pub. Treft dat even. Het is een stralende dag en omdat het tij juist hoog was zijn we gelijk naar de pancake rocks gelopen en de blow holes bewonderd. ( platte gesteente van miljoenen jaren oud waar het zeewater tegen de rotsen slaat en door de gaten naar boven spuit) Door de zon kregen we zelfs regenbogen te zien. Echt fantastisch.

vervolg 8

Woensdag 8 okt onze laatste dag in Picton. We nemen de nakedbus naar Nelson. Aangekomen bij ons volgende backpackershotel. Is midden in het centrum een oud gebouw met krakende vloeren. Iets anders dan we gewend waren. We  zijn van plan morgen naar het Wow museum te gaan. Er is prachtig weer voorspeld dus er op uit. 9 oktober. Donderdag . Alle foto's schijnen verdwenen te zijn op de blog en kan ook geen nieuwe foto's toevoegen. ....vreemd. Ik hoop dat het gauw opgelost gaat worden. Ik heb alle foto's gelukkig op mijn mobiel dus jullie hebben nog heel wat tegoed.

vervolg 7

Maandag 6 oktober- werden we wakker gemaakt door de regen. Deze dag hadden wij voor de wandeling gepland. Echt baggerweer dus gelukkig konden wij een dag verzetten. We konden de wijntour doen die wij eigenlijk een dag later hadden gepland. We gingen in de middag naar 4! Wijnhuizen en overal wat van proeven. Er was ook ewaardderlandse wijnboer met gezin naar Nieuw Zeeland geëmigreerd en deed het heel goed en lekker, ook niet onbelangrijk. Als toetje gingen we nog naar een chocoladefabriek. en weer proeven natuurlijk. Was weer een geslaagde dag. Dindag 7 oktober vroeg opgestaan voor de 11 km wandeling door bergachtig gebied, de Queen Charlotte track. Tot onze verrassing gingen de eigenaren van Tombestone, Gary en Nicki ook mee. Ze was deze dag 50 jaar geworden. Als oppas kwam de vorige eigenaresse Lynn de boel in de gaten houden.De wandeling was zeer de moeite waard. Mooie foto's gemaakt en het weer werkte ook mee. We hadden de Hot tub al zien staan en hadden ons zelf beloofd om na de wandeling de spieren te verwennen. Dat doet een mens goed zeg.

vervolg 6

De overtocht van Wellington naar Picton/ Noord naar Zuiderereiland duurde 3 uur. We hadden prachtig weer, gelukkig want vanlastste 2 dagen was het koud en winderig wordenington. Prachtige landschap foto's onderweg gemaakt. In Picton aangekomen eerst lunch en daarna met onze bepakking op zoek naar onze bestemming.We kwamen een dame met hond tegen en vroegen haar de weg. Ze zou ons wel even brengen, lopend dachten wij, maar ze pakte de auto. Ze vond het waarschijnlijk zielig voor ons want het was een aardige klim. Wat een leuke lieve mensen hier!! We hebben kennis gemaakt met de nieuwe eigenaren, Gary en Nicki. Ook sympathiek. Het is hier netjes en schoon. Voor het ontbijt bakt ze elke morgen verse scones. (Soort krentenbol) We gaan hier eerst op verkenning en kwamen bij het informatiecentrum terecht. Daar konden we een mooie wandeling boeken van 3 a 4 uur. De Queen Charlotte Track. We worden eerst door een boot afgezet en aan het eind van de wandeling weer opgehaald. Ons avontuur kan beginnen.

vervolg 5

Zaterdag 4 oktober onze laatste dag in Wellington. We werden door Frank opgehaald voor een ontbijt. Lekker roerei, toast, yogurt en vers sapje. We gingen naar een gelegenheid waar politici door de week even een afzakkertje komen halen. Ze noemen het café Backbenchers de ruimte was aangekleed met karikaturen van bekende politici. Terug naar Te Papa museum voor de rest van de tour Tegenwoordig zijn de musea interactief en zeker niet saai. We hebben toch een gedeelte van een Wow tentoonstelling van voorgaande jaren in het museum kunnen zien. Hebben we toch een klein beetje " wow" gehad. Trek in een kopje koffie gingen we naar de chocoladefabriek. Een goede kop koffie met een heerlijk stuk chocolade. mmmmmmmm. Het weer werkte niet mee, flink bewolkt en miezer. We besloten naar de bios te gaan. Een spannende film met Ben Affleck in de hoofrol. Een goed en spannend verhaal. Ik kan deze film aanraden. GONE GIRL.